“Ο σκοπός της Φυσικής Αγωγής στην υποχρεωτική εκπαίδευση είναι να συμβάλλει κατά προτεραιότητα στην σωματική ανάπτυξη των μαθητών και παράλληλα να βοηθήσει στην ψυχική και πνευματική τους καλλιέργεια καθώς και στην αρμονική ένταξή τους στην κοινωνία. Προτεραιότητα έχει η ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων των μαθητών και μέσω αυτών η καλλιέργεια των φυσικών τους ικανοτήτων και η ενίσχυση της υγείας τους”.
Η Προσαρμοσμένη Φυσική Αγωγή είναι κλάδος της φυσικής αγωγής που εντάσσεται στα πλαίσια της ειδικής εκπαίδευσης. Ο σκοπός της Προσαρμοσμένης Φυσικής Αγωγής είναι να συμβάλλει στη σωματική ανάπτυξη των μαθητών, στην ψυχική και πνευματική τους καλλιέργεια, καθώς και στην αρμονική ένταξή τους στην κοινωνία. Ο απώτερος σκοπός είναι η πλήρης και η ισότιμη ένταξη των μαθητών του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ τόσο στο σχολικό περιβάλλον, όσο και σε όλα τα επίπεδα της κοινωνικής ζωής.
Καθορίζοντας τους γενικούς στόχους της Προσαρμοσμένης Φυσικής Αγωγής θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι αλληλένδετοι, καθώς η επιτυχία του ενός αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχία του άλλου.
Αποβλέπει:
1. Να καταστήσει το παιδί ικανό να κινείται στο χώρο αξιοποιώντας όλους τους δυνατούς τρόπους ελευθερίας που επιτρέπει το σώμα του.
2. Να αναπτύξει το παιδί βουλητικές κινητικές αντιδράσεις – ενέργειες στα ερεθίσματα που δέχεται από το περιβάλλον.
3. Στο σχεδιασμό και την εφαρμογή του εκπαιδευτικού προγράμματος με βάση την ιατρική διάγνωση του μαθητή, αλλά και τις ατομικές του ανάγκες και δυνατότητες.
4. Στη συνεργασία εκπαιδευτικών διαφόρων ειδικοτήτων και τη χρήση προσαρμοσμένου και εξειδικευμένου εξοπλισμού, για την ασφαλή και αποτελεσματική οργάνωση του μαθήματος.
Οι ειδικοί στόχοι της Προσαρμοσμένης Φυσικής Αγωγής είναι:
1. Προγραμματισμός δραστηριοτήτων για την ανάπτυξη της γενικής φυσικής κατάστασης των μαθητών ως προς τις φυσικές ικανότητες (καρδιοαναπνευστική λειτουργία, μυϊκή δύναμη, αντοχή, ευκαμψία, επιδεξιότητα και ταχύτητα).
2. Βελτίωση των θεμελιωδών και στοιχειωδών κινητικών προτύπων (βάδισμα, τρέξιμο, άλματα, ρίψεις, μετακίνηση στον χώρο, ισορροπία, χειρισμός αντικειμένων).
3. Ανάπτυξη προσαρμοσμένων προγραμμάτων, ομαδικών και ατομικών κινητικών δραστηριοτήτων με κύριο στόχο την ψυχαγωγία των παιδιών.
4. Εξασφάλιση της υγείας των μαθητών μέσω της εξάσκησης υποστηρικτικών μυϊκών ομάδων (ραχιαίοι-κοιλιακοί) που συμβάλλουν στη σωστή όρθια στάση και λειτουργία των οργάνων και συστημάτων του ανθρώπινου σώματος.
5. Εκμάθηση μεθόδων νευρομυϊκής χαλάρωσης σε παιδιά με νευρολογικές διαταραχές και υπερκινητικότητα. Οι δραστηριότητες αυτές βοηθούν στην απόκτηση μηχανισμών ψυχολογικής προσαρμογής και κοινωνικών ενδιαφερόντων που επιτρέπουν μια φυσιολογική ζωή.
6. Διδασκαλία κινητικών δεξιοτήτων που βοηθούν το παιδί να συναγωνίζεται με τους συνομηλίκους του βοηθώντας έτσι την πλήρη και ταχεία ένταξή του στην κοινωνία.
7. Ανάπτυξη των αντιληπτικών ικανοτήτων: κιναισθητική αντίληψη, οπτική αντίληψη, ακουστική αντίληψη, αντίληψη μέσω της αφής, ικανότητες συντονισμού.
8. Ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων, απλών και σύνθετων, οι οποίες χρησιμεύουν στην αυτοεξυπηρέτηση και την ανεξάρτητη διαβίωσή τους.
9. Πρόληψη, βελτίωση και διόρθωση μορφολογικών και λειτουργικών παρεκκλίσεων (ορθοπεδικών κ.α.).
10. Ανάπτυξη αυτογνωσίας με την αποδοχή της κατάστασης των μαθητών και των περιορισμών που επιβάλει η αναπηρία τους και ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης τους με την ενδυνάμωση των ατομικών τους ικανοτήτων,
11. Δημιουργία κινήτρων για την ενεργό και πρόθυμη συμμετοχή στις κινητικές και προσαρμοσμένες αθλητικές δραστηριότητες, η οποίες συντελούν στην καλλιέργεια της αυτοπειθαρχίας, θέλησης, υπευθυνότητας, υπομονής, επιμονής, θάρρους και θετικής αντιμετώπισης της νίκης και της ήττας μέσα από το συναγωνισμό με συνομηλίκους.
12. Ανάπτυξη επικοινωνίας, συνεργατικότητας και ομαδικότητας μέσα από τη συνεργασία σε ομαδικά αθλήματα με τους συνομηλίκους.
13. Κατανόηση εννοιών και η απόκτηση γνώσεων σχετικών με τη Φυσική Αγωγή, τον αθλητισμό και το Ολυμπιακό πνεύμα, καθώς και των κανονισμών των διαφόρων αθλημάτων και αγωνισμάτων.
14. Γνώση στοιχείων που σχετίζονται με το χορό, τη μουσική και το τραγούδι σε τοπικό και εθνικό επίπεδο και η καλλιέργεια της ρυθμικής κινητικής έκφρασης και του ελληνικού παραδοσιακού χορού,
15. Συνειδητοποίηση της ανάγκης γι άσκηση ή άθληση και της ωφέλειας που προκύπτει από αυτή, καθώς και απόκτηση αθλητικών συνηθειών για ενασχόληση με τον αθλητισμό και εκτός σχολείου.
Η δημιουργία ενός προγράμματος προσαρμοσμένης φυσικής αγωγής για κάθε μαθητή/τρια προϋποθέτει την αξιολόγησή του τόσο ως προς τις κινητικές δεξιότητες, όσο και με βάση το ιστορικό του/της. Έτσι, σχεδιάζεται ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα φυσικής αγωγής, θέτοντας ατομικούς αλλά και ομαδικούς στόχους. Ανάλογα με τις δυνατότητες, τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα, οι μαθητές/τριες εντάσσονται σε δραστηριότητες και παιχνίδια ψυχοκινητικής και ορθοσωματικής αγωγής, αθλοπαιδιές (καλαθοσφαίριση, ποδόσφαιρο, βόλεϊ. κ.α.), παραδοσιακούς και μοντέρνους χορούς, παιχνίδια μουσικοκινητικής αγωγής, ασκήσεις στίβου, Παραολυμπιακά αθλήματα (Boccia και Goalball), ασκήσεις φυσικής κατάστασης καθώς και δραστηριότητες και παιχνίδια ψυχαγωγίας.